Zanurkuj w miejscu testów nuklearnych Marynarki Wojennej USA, pośród największych wraków statków i samolotów służących podczas I i II Wojny Światowej. To brzmi zupełnie jak wyprawa w kosmos ale jeśli jesteś miłośnikiem wraków i fascynuje Cię historia to jest to wyprawa dla Ciebie. Niepowtarzalna okazja by odbyć przygodę życia na Atolu Bikini pod okiem doświadczonych przewodników nurkowych.
dostępność i terminy : biuro@nurkowania.pl
Atol Bikini stanowi część Republiki Wysp Marshalla i obejmuje blisko milion mil kwadratowych idyllicznych szmaragdowych atoli koralowych otoczonych krystaliczni błękitnymi wodami Oceanu Spokojnego. Jest jedyny w swoim rodzaju raj nurkowy oferujący nie tylko piękne rafy, korale ale także wspaniałe życie morskie. Dodatkowo jest to miejsce spoczynku statków wojennych znaczących wiele dla historii ludzkości. Laguna Bikini znajduje się na liście dziedzictwa światowego UNESCO i jest zdecydowanie najlepszym spotem wrakowym na Archipelagu Marshalla. Każdy nurek techniczny powinien odwiedzić to miejsce chociaż raz w swojej karierze wrakowej. Ze względu na duże głębokości rejsy nurkowe na Bikini Atoll są przeznaczone wyłącznie dla nurków technicznych z doświadczeniem wrakowym.
Krótka historia Atolu Bikini: W 1946 r. u schyłku II Wojny Światowej USA zgromadziły swoją flotę wojenną u wybrzeży Wysp Marshalla gdzie postanowiono przetestować skutki serii wybuchów broni nuklearnej na dużej flocie morskiej. Operacja funkcjonowała pod kryptonimem Crossroads. W latach od 1946 do 1958 przetestowano tu łącznie 67 bomb, z których najbardziej znaną była Castle Bravo z 1954 r. Ta 15 megatonowa bomba wodorowa była tysiąc razy potężniejsza od tej spuszczonej na Hiroshimę. Eksplozja pozostawiła krater w lagunie o średnicy 2km i o głebokości 76m. Atol Bikini został otwarty dla nurków w 1996 umożliwiając nurkom nieporównywalne z żadnymi innymi , światowej klasy nurkowania wrakowe.
Większość wraków Atolu Bikini znajduje się na głębokościach przekraczających limity dla nurkowań rekreacyjnych dlatego rejsy nurkowe na Atol Bikini polecane są w szczególności nurkom technicznym z pewnym doświadczeniem wrakowym. Rejs przygotowany jest do obsługi osób nurkujących w zestawach twinset, sidemount oraz z rebreatherem.
Na jachcie istnieje możliwość wypożyczenia kompletnego sprzętu do nurkowań technicznych. Uwaga: Na Atolu Bikini brak możliwości wypożyczenia mokrego skafandra.
Podczas rejsów na Atol Bikinii uczestnicy spędzają 11-12 dni na pokładzie statku Truk Master kotwiczącego w Kwajalein na Wyspie Ebeye. Zakwaterowanie uczestników odbywa się w wygodnych dwuosobowych kabinach (szczegółowy opis jachtu niżej).
Przez cały czas trwania rejsu uczestnicy mają zapewnione pełne wyżywienie (trzy posiłki dziennie). Dyrektor rejsu w porozumieniu z załogą na bieżąco śledzi warunki pogodowe oraz prognozy planując po dwa nurkowania dziennie na najlepszych wrakach w rejonie. Bezpieczeństwo uczestników oraz planowy przebieg nurkowań jest priorytetem podczas rejsów floty Master.
Całkowity dystans jaki pokonuje statek od Ebeye do Atolu Bikini to 406 kilometrów; 25 - 34 h w zależności od warunków pogodowych. Podczas pierwszego dnia na statku planowane są dwa nurkowania na Atolu Kwajalein na niemieckim wraku Prinz Eugene. Następnie statek obierze kurs na Atol Bikini, do którego dotrze późnym popołudniem / wczesnym wieczorem następnego dnia.
Typowy dzień podczas rejsu:
- Śniadanie, a następnie briefing i 1. nurkowanie
- Lunch, relaks i nastepnie briefing i 2. nurkowanie
- Przekąski, relaks
- Kolacja
Większość wraków Atolu Bikini znajduje się na głębokościach przekraczających limity dla nurkowań rekreacyjnych dlatego rejsy nurkowe na Atol Bikini polecane są w szczególności nurkom technicznym z pewnym doświadczeniem wrakowym.
Wymagane uprawnienia od nurków uczestniczących w rejsie:
TDI - Advanced Nitrox & Deco Procedures
IANTD - Tech Nitrox
NAUI - Tech Nitrox & deco Techniques
ANDI - Technical Nitrox
Do najbardziej znanych wraków Atolu Bikini - samolotów, frachtowców, niszczycieli należą: USS Saratoga, USS Apogon, USS Carlisle, USS, Anderson, USS Arkansas, USS Lamson, Nagato, Prinz Eugen.
USS Saratoga – najbardziej znamienity wrak Atolu Bikini – długo na 270 metrów, szeroki na 29 metrów amerykański lotniskowiec ważący 39 tyś ton spoczywa na Atolu Bikini na głębokości 52 metrów. Jego mostek jest łatwo dostępny na głębokości 18 m, natomiast pokład z pasem startowym na głębokości 28 m, hangar na bombowce Helldiver, które nadal tam spoczywają, znajduje się na głębokości 32 metrów. Ciekawostka: Japończycy raportowali zatonięcie USS Saratoga 7 razy podczas II Wojny Światowej, w rzeczywistości lotniskowiec ucierpiał kilka razy podczas wojny dlatego został wybrany jako cel testów na Atolu Bikini.
Nagato – ten statek wojenny został wybudowany dla Cesarskiej Marynarki Wojennej Wielkiej Japonii jako pierwszy pancernik posiadający 16 calowe działka. Był to flagowiec marynarki wojennej, rozwijający prędkość 26,5 węzłów, najbardziej potężny i wszechstronny statek wojenny w ówczesnym świecie. Mia on długość 221m, szerokość 29m oraz załogę w liczbie 1734 osób. Po kapitulacji Japonii, Nagato został pojmany i użyty do testów w ramach Operacji Crossroads w lipcu 1946 na Atolu Bikini.
USS Arkansas – amerykański pancernik mierzący 171 metrów, uzbrojony w dwanaście 12 calowych działek, rozwijający prędkość 20,5 węzłów. Statek ten służył podczas I oraz II Wojny Światowej eskortując konwoje na Atlantyku oraz bombardująć cele na wybrzeżu podczas inwazji na Normandię, Iwo Jima oraz na Okinawę. Podczas testów Crossroads został on zakotwiczony w odległości 500 stóp od miejsca detonacji bomby atomowej w 1946 podczas, której prawdopodobnie został unisiony pionowo przez kolumnę wybuchu. Statek zatonął w 19 minut po wybuchu bomby atomowej, został całkowicie wywrócony do góry dnem i spoczywa na głębokości 55 metrów piaszczystego dna.
USS Lamson – amerykański niszczyciel typu Mahan pod wodą jawi się niczym statek piratów. Choć posiada długość „jedynie” 104 metrów i nie jest największym wrakiem atolu Bikini to jest jednym z najbardziej interesujących umożliwiającym eksplorację kilku działek torped, bomb przy świetnej widoczności.
USS Pilotfish – amerykańska łódź podwodna typu Balao mierząca 95 metrów i szerokośc8,3 metra oryginalnie pełniła funkcję statku ratunkowego patrolującego wody Oceanu Spokojnego. W 1946 r. podczas testu Bakera, wybuch podwodnej bomby atomowej całkowicie skompresował kadłub oraz spowodował otwarcie pokładów oraz wszystkich zaworów powodując zatonięcie statku.
Zanurkuj w miejscu testów nuklearnych Marynarki Wojennej USA, pośród największych wraków statków i samolotów służących podczas I i II Wojny Światowej. To brzmi zupełnie jak wyprawa w kosmos ale jeśli jesteś miłośnikiem wraków i fascynuje Cię historia to jest to wyprawa dla Ciebie. Niepowtarzalna okazja by odbyć przygodę życia na Atolu Bikini pod okiem doświadczonych przewodników nurkowych.
(10 nocy w kabinie dwuosobowej, pełne wyżywienie)
Kabina klasyczna dwuosobowa (było 6150 USD) | 27543 PLN |
Kabina Premium dwuosobowa (było 6300 USD) | 28215 PLN |
Kabina klasyczna dwuosobowa (było 6750 USD) | 30231 PLN |
Kabina Premium dwuosobowa (było 6900 USD) | 30902 PLN |
Rejsy 10 / 11 nocy (500 USD) | 2239 PLN |
Tlen, za litr (0,07 USD) | 0 PLN |
Hel, za litr (0,20 USD) | 1 PLN |
Sofnoline, za 4,5kg (65 USD) | 291 PLN |
Aluminium Twinset / Sidemount 11,1l (pakiet na 10 - 11 nocy) | 873 PLN |
Duża, chroniona laguna należącą do Truk to idealny, naturalny port. Nic więc dziwnego, że w czasie II wojny światowej Japończycy zbudowali tu dużą bazę morską. W lutym 1944 roku w trakcie Operacji Hailstone dzięki nalotom całkowicie zniszczyli japońską flotę. Przypuszcza się, że w lagunie leży ponad 60 wraków statków. Naukowcy odkryli 41 statków i samolotów. Wraki te są teraz oficjalnym, podwodnym muzeum. Wraz z upływem czasu przekształciły się one w sztuczne rafy. We wrakach cały czas można oglądać różne przybory, głównie dzięki przewodnikom, którzy zadbali o to, by nikt nic nie zabierał. Wszystkie wraki znajdują się w dużej lagunie Truk, z pewnymi wyjątkami są na głębokości od 15 do 40 metrów. Dzięki dobrej ochronie nurkować można tu przez cały rok. Prawie w ogóle nie występują tu prądy.
Laguny Truck mają ponad 60 wraków statków i tuziny zatopionych samolotów – pozostałości po japońskiej flocie zniszczonej w 1944 r. Fujkawa Maru to 183 metrowy frachtowiec o wyporności 7,000 ton spoczywający w płytkiej wodzie, z ciężką artylerią na dziobie i silnikami Zero Fighter oraz skrzydłami w ładowni. Płytkie głębokości pozwalają na nurkowania w okolicach mostka, gdzie znajdują się liczne skamieniałe butelki saké. Maszynownia jest osiągalna dla nurków a wrak jest udekorowany żywo kolorowymi miękkimi koralami. Na Truk znajduje się również San Francisco Maru – jest to co prawda głębsze nurkowisko ale znajdujące się tam miny oraz czołgi są wystarczającą nagrodą. ...więcej o wrakach
Należy zabrać swój certyfikat, logbook, świadectwo zdrowia i adapter INT. Temperatura wody waha się w granicach 27° do 29°C. Pianka o grubości 3 lub 5mm będzie z pewnością wystarczająca. Komora dekompresyjna znajduje się od niedawna na głównej wyspie Weno. Naszym zdaniem: Truk to najlepsze miejsce na świecie do nurkowania wrakowego. Każdy miłośnik tego typu nurkowań musi odwiedzić to miejsce.
Grupa wysp leżących w południowej Karolinie na zachodnim Pacyfiku. Truk składa się z 50 wysp wulkanicznych, otoczonych przez atol. Z sąsiednimi wyspami Truk należy do Sfederowanych Stanów Mikronezji. Główną wyspą a zarazem siedzibą rządu jest Weno zwany również wcześniej Moen. Na Truku znajduje się wiele pozostałości po II wojnie światowej. Japońskie tunele, bunkry i inne kompleksy obronne. Innym wartym zwiedzenia miejscem jest Centrum Etnograficzne Chuuk, jaskinie Nefo, Mt Tonachou, szkoła średnia Xavier i japońska latarnia morska. Truk oferuje zwiedzającym możliwość zapoznania się z kulturą Mikronezji, można obejrzeć maski, wojenne maczugi, lava lavas z naturalnych włókien i inne ważne kulturowe przedmioty. Obecnie wyspą odwiedzają głównie biznesmeni i nurkowie.
Jest to najlepsze rozwiązanie dla nurkowania na wrakach laguny. Tryb życia wyznaczany jest tu przez nurkowanie, jedzenie i sen.
Na Truk panuje klimat tropikalny ze względnie stałymi temperaturami rzędu 25°C do 32°C i wysoką wilgotnością powietrza. Czas od grudnia do kwietnia jest najlepszym okresem na wyprawę w te rejony. Jest nieco chłodniej i przeważnie nie pada.
Ogólnie mówiąc jedynym dokumentem wymaganym przy wjeździe dla Europejczyków, jest paszport ważny na 6 miesięcy po dacie wylotu. Ponieważ jednak na Truk można się dostać jedynie przez Guam lub Honolulu, wymagana jest wiza amerykańska. Przy wjeździe wymagany jest również bilet powrotny.
Językiem oficjalnym jest język angielski. Poza tym można spotkać Mikronezyjskie dialekty.
Oficjalną walutą jest dolar amerykański. W wielu miejscach można płacić czekami podróżnymi jak również kartą kredytową.
Zalecamy wykupienie poniższych ubezpieczeń: ubezpieczenie od utraty i zniszczenia bagażu, ubezpieczenie zdrowotne na czas podróży, ubezpieczenie na wypadek awaryjnego powrotu do domu, specjalne ubezpieczenie nurkowe na przelot awionetką-ambulansem.
Obowiązuje opłata lotniskowa w wysokości 15USD
Przyjezdnych z Europy nie obowiązują żadne szczepienia. Prosimy o sprawdzenie w lokalnej ambasadzie wytycznych, dotyczących danego kraju. Zaleca się zaszczepienie przeciwko tężcowi, chorobie Heinego-Medina oraz żółtaczce typu A i B. Polecamy jednocześnie wykupienie ubezpieczenia zdrowotnego.
110V/ 60Hz; konieczny adapter do kontaktów amerykańskich.