Udając się w podróż samolotem mamy możliwość zabrania ze sobą bagażu głównego (tzw. rejestrowanego), który podczas naszej odprawy zostanie odpowiednio zarejestrowany, zważony i oznaczony, po czym trafi do luku bagażowego. Taki bagaż powinien być prawidłowo zapakowany i zamknięty, a jego zawartość odpowiednio zabezpieczona przed stłuczeniem, zniszczeniem pod naciskiem innych bagaży. Musimy też przestrzegać limitów bagażowych, które nakładają na nas poszczególni przewoźnicy, o których piszemy w dalszej części naszego przewodnika. Odpowiedzialność za bagaż rejestrowany ponosi przewoźnik.Poza bagażem głównym możemy zabrać ze sobą także bagaż podręczny, który będziemy mogli (po spełnieniu pewnych warunków) zabrać ze sobą na pokład samolotu. Odpowiedzialność za bagaż podręczny, trzymany przy sobie podczas podróży, ponosi osoba podróżująca. Poszczególne linie lotnicze ściśle określają limity bagażowe, które obowiązują na trasach przez nie obsługiwanych. Limity te mogą dotyczyć nie tylko wagi bagażu, ale także rodzaju przewożonych przedmiotów.
Z reguły, waga bagażu głównego, przewożonego w luku bagażowym, nie powinna przekraczać 20 kg. Opłata za bagaż nieprzekraczający obowiązującego limitu jest wliczona w cenę biletu. W przypadku przekroczenia limitu bagażu, będziemy musieli dopłacić za każdy dodatkowy kilogram.
Dopuszczalna ilość bagażu rejestrowanego jest uzależniona także od kontynentu, na który odbywa się nasza podróż i oprócz tego, że może być wyrażona w systemie kilogramowym, albo sztukowym.
W Europie, Azji, Afryce, Bliskim Wschodzie, Ameryce Południowej i Australii wraz z Oceanią obowiązuje system wagowy, który zezwala na darmowe zabranie jednej sztuki bagażu, którego maksymalna waga zależy od klasy serwisowej zakupionego biletu lotniczego.
Limity wagowe, wg klasy rezerwacyjnej:
- pierwsza klasa - limit do 40 kg bagażu
- biznes klasa - limit do 30 kg bagażu (tj. 66 funtów)
- ekonomiczna - limit do 20 kg bagażu (tj. 44 funty)
Dziecku do 2 lat bez prawa do osobnego miejsca przysługuje prawo do przewozu bagażu do 10 kg.
Podróżując do Ameryki Północnej obowiązuje system sztukowy, zezwalający na bezpłatne zabranie dwóch sztuk bagażu, przy czym ich waga i wymiary również uzależnione są od klasy serwisowej zakupionego biletu.
Limity wagowe, wg klasy rezerwacyjnej:
- pierwsza klasa - limit do 2 sztuk bagażu, o wymiarach do 158 cm (suma wysokości, długości i szerokości), waga jednej sztuki nie może przekroczyć 32 kg
- biznes klasa - limit do 2 sztuk bagażu, o wymiarach do 158 cm, waga jednej sztuki nie może przekroczyć 32 kg
- ekonomiczna - limit do 2 sztuk bagażu, o wymiarach do 158 cm, waga jednej sztuki nie może przekroczyć 23 kg
Dziecku do 2 lat bez prawa do osobnego miejsca przysługuje prawo do przewozu 1 sztuki bagażu o maksymalnej wadze 10 kg i sumie wymiarów 115 cm.
W przypadku rejsów krajowych, waga bagażu przewożonego w lukach nie może przekroczyć 20 kg.
UWAGA! Powyższe dane są jedynie ogólnymi zasadami przewozu, bowiem każda linia lotnicza sama indywidualnie określa dopuszczalną ilość bagażu na danej trasie.
Waga bagażu podręcznego nie powinna być większa niż 5-9 kg.
Dopuszczalna ilość bagażu podręcznego jest także uzależniona od klasy rezerwacyjnej zakupionego biletu oraz linii lotniczych obsługujących dany lot.
Limity bagaży, wg klasy rezerwacyjnej:
- pierwsza klasa - masz prawo do 2 sztuk bagażu, o wadze łącznej do 9 kg, o wymiarach nie przekraczających 55(wys.)x40(szer.)x20cm(dług.) pierwsza sztuka i 45x35x20cm druga sztuka
- biznes klasa - masz prawo do 2 sztuk bagażu, o wadze łącznej do 9 kg, o wymiarach nie przekraczających 55x40x20cm
- ekonomiczna - masz prawo do 1 sztuki bagażu, do 5 kg, o wymiarach nie przekraczających 55x40x20cm
Na pokład samolotu możemy poza tym zabrać ze sobą przedmioty osobistego użytku, takie jak: torebka, płaszcz, parasol, aparat fotograficzny, kamera, lornetka itp. Przysługuje nam także bezpłatny przewóz składanego spacerowego wózka dla dziecka i składanego fotela inwalidzkiego.
Niektóre linie lotnicze dla nurków dopuszczają dodatkowy bagaż lub dodatkową wagę w postaci 10kg na sprzęt nurkowy czasami jest to bezpłatne czasami należy uiścić ryczałt, jednak zawsze taki dodatkowy bagaż jest tańszy niż byśmy płacili nadbagaż.
Pilnujmy swoich bagaży podczas przebywania na lotniskach. Poza odszkodowaniem, jakie możemy ewentualnie uzyskać, nie ma przepisów, które regulują wycenę zaginionych rzeczy – za laptop, czy biżuterię nie otrzymamy żadnych pieniędzy!
Bagaż powinien być dobrze zamknięty. Zabezpieczmy cenne rzeczy i oznaczmy go, aby rzucał się w oczy. Warto przypiąć karteczkę z naszym adresem. Co roku na lotniskach ginie średnio ponad 40 mln bagaży. Co zrobić kiedy nam się to przytrafi? Pozostaje kilka procedur, te jednak nie dają gwarancji pełnej rekompensaty.
Jeśli po odebraniu bagażu okaże się, że jest on uszkodzony, należy również zgłosić to w Biurze Zagubionego Bagażu w hali przylotów. Koniecznie sprawdźmy, czy w bagażu niczego nie brakuje. Przygotujmy kwit bagażowy i odcinek biletu lotniczego. Na tej podstawie dział reklamacji przejrzy bagaż i sporządzi protokół PIR. Koniecznie zapytajmy się wtedy o dalsze czynności, jakie należy wykonać. Najczęściej jest to wysłanie dokumentu informującego o cenie naprawy bagażu (czy też potwierdzenie o niemożliwości jego naprawy), kopii biletu oraz kwitu bagażowego. Przewoźnik linii lotniczych ma obowiązek kontaktować się z nami na bieżąco w tej sprawie.
Jeśli przewoźnik nie zastosował wszystkich możliwych środków, aby uniknąć opóźnienia albo były one niemożliwe, ponosi on odpowiedzialność finansową. Podobnie jak w przypadku utraty bagaży to kwota ograniczona do sumy ok. 1230 euro. Również w takich przypadkach mamy 21 na złożenie pisemnej deklaracji.
Konwencja Montrealska przewiduje odszkodowania w wysokości ok. 1.230 euro. W przypadku bagażu rejestrowanego przewoźnik ponosi odpowiedzialność nawet wtedy, gdy nie jest winien uszkodzenia bagażu, chyba że bagaż był wadliwy. Jednak biuro nie przyjmuje odpowiedzialności za utratę lub uszkodzenie przedmiotów wartościowych, czy pieniędzy, które znajdowały się w utraconym lub uszkodzonym bagażu. Generalnie przewoźnik lotniczy ponosi tylko wtedy odpowiedzialność, gdy do nieszczęścia dochodzi z jego winy. Tak naprawdę nie ma żadnych przepisów, które regulowałyby sposób wyceny zaginionych rzeczy. Kto bowiem z nas zabiera w podróż paragony, czy rachunki za zakup samego bagażu i przedmiotów, będących jego zawartością? Możemy się spodziewać najczęściej wyrazów współczucia ze strony obsługi danych linii lotniczych oraz zwrotu pieniędzy za rzeczy pierwszej potrzeby, jakie zakupiliśmy podczas oczekiwania na nasz bagaż. Wreszcie w regulaminach europejskich linii lotniczych znajdziemy pełną listę przedmiotów, za utratę których przewoźnik nie ponosi najmniejszej odpowiedzialności, są to na przykład sprzęt fotograficzny, czy biżuteria.