Najlepsze nurkowania



Najlepsze nurkowania wrakowe na świecie


   Najlepsze nurkowania wrakowe na świecie

   wg. The Times Online, Tim Ecott "World's best wreck diving"

   

       Dla wielu nurków nie ma nic bardziej nęcącego niż zatopiony wrak.

   

        

   USS Oriskany, Pensacola, Floryda

   Ten były lotniskowiec należący do amerykańskiej marynarki jest obecnie największą sztuczną rafą na świecie. 275 m statek został celowo zatopiony 37 km od brzegu Pensacola wyrastając z dna na wysokość 50m. Oriskany rozpoczął swą morską karierę w 1950 r. i był świadkiem działań w Wietnamie. Jest to stosunkowo głęboki wrak z szerokim pokładem lotniskowym jedynie 39 m od powierzchni, chociaż na płytszych głębokościach również można wiele zobaczyć włączając w to mostek oraz platformy z bronią. Bliskość głębszych wód sprawia, iż widok tuńczyków, grouperów i amber jacków.

    

   Thistlegorm, Sharm el-Sheikh, Egipt

   Ten kontenerowiec z okresu II Wojny Światowej został po raz pierwszy opisany przez Jacques Cousteau w 1955r, jednak przez kolejnych 20 lat obiekt ten nie był odwiedzany przez nurków rekreacyjnych. Thistlegorm jest obecnie chyba najczęściej odwiedzanym na świecie wrakiem przez nurków. Na głębokości ponad 122 m, jego ładownia przepełniona jest motocyklami, ciężarówkami Bedford’a a nawet karabinami Lee Enfield. Podczas bombardowania statku w 1941 r. zginęło 9 osób z załogi. Działka lotnicze nadal są przymocowane do nadbudowy. Bogactwo wód Cieśnin Gubal zachęca obfitością życia morskiego. Wrak obecnie jest żywym ładunkiem barakud, ostroboków, grouperów oraz soldierfishy.

    

   Umbria, Wingate Reef, Sudan

   Dla bardziej wymagających nurków Czerwonego Morza, wody Sudanu mają w ofercie bogate życie morskie i zero tłumów. Umbria była włoskim statkiem towarowym zatopionym w 1940 r. by uniknąć przejęcia przez Brytyjczyków. Jest imponująco długi na 122 m. Zaczynające się na głębokości 20 m szalupy, uzbrojenie, pojazdy Fiata są porozrzucane na piaszczystym dnie morza wokół statku. Najlepszym sposobem by zobaczyć Umbrię jest nurkowanie z pokładu wygodnej łodzi nurkowej umożliwiającej rejsy na rafy Sanganeb oraz do podwodnego siedliska po eksperymencie Jacques Cousteau w Sha’ab Rumi w 1963 r.

    

    

   Captain Keith Tibbetts, Kajmany 

   Ta 92 metrowa była rosyjska fregata została przetransportowana w 1996 r. z Kuby by stworzyć sztuczną rafę w pobliżu Cayman Brac. Lucjany, ślimaki nagoskrzelne oraz mureny zamieszkały w tym statku, który obecnie został połamany przez sztormy na dwie części. Prawdopodobnie czyni to z Tibbetts bardziej interesującym miejscem nurkowym a części wraku mogą być stosunkowo łatwo eksplorowane. Pobliskie Małe Kajmany oferują dostęp do widowiskowych ścian koralowych w Parku Morskim Bloody Bay.

    

   Zenobia, Larnaca Bay, Cypr

   Zenobia zatonęła podczas swojego dziewiczego rejsu w 1980 r. gdy jej skomputeryzowany system balastowy uległ uszkodzeniu. Na szczęście dla nurków, na swym pokładzie miała 120 pojazdów, w tym przegubowe samochody ciężarowe kiedy zatonęła na głębokości 40 m. Prażmowate, groupery a nawet barakudy można tu często spotkać jednak widok współczesnego, całkowicie załadowanego statku spoczywającego na burcie zapewnia niezapomniane wspomnienia.

    

   Blackjack B17, Milne Bay, Papua Nowa Gwinea

   Blackjack to Latająca Forteca B17 (ciężki amerykański samolot bombowy), który rozbił się w morzu podczas nalotu na japońską bazę Rabaul w 1943 r. Samolot spoczywa na piaszczystym dnie na głębokości 45 m. Można zbadać kokpit oraz wieżyczki strzelnicze. Samolot jest zdumiewająco nienaruszony oraz udekorowany rozgwiazdami oraz liliowcami. Szczęśliwcy będą mieli okazję spotkać liczne duże grouper’y. Papua Nowa Gwinea oferuje jedne z najbardziej ekscytujących nurkowań, aby osiągnąć większość z nich najlepiej wybrać się na nurkowania z łodzi nurkowych. Bianca C, Grenada Na Grenadzie znajduje się kilka naprawdę dużych wraków, które są osiągalne dla nurków. Bianca C, statek wycieczkowy, który zatonął w 1961 r. często nazywany „Tytanikiem Karaibów” jest numerem 1. Spoczywająca na dnie183 metrowa łódź robi imponujące wrażenie. Przez lata wrak uległ zniszczeniu przez sztorm. Wrak, który obecnie spoczywa dosyć głęboko więc nurkowie będą mieli tylko 10 minut na najbardziej interesujących partiach dziobu. Warto zanurkować tu dwa lub trzy razy by zobaczyć najwięcej ile to możliwe. Czarne korale, gąbki i bogate życie morskie są nieodłącznym elementem tych nurkowań.

    

   Fujikawa Maru, Truk, Mikronezja

   Laguny Truck mają ponad 60 wraków statków i tuziny zatopionych samolotów – pozostałości po japońskiej flocie zniszczonej w 1944 r. Fujkawa Maru to 183 metrowy frachtowiec o wyporności 7,000 ton spoczywający w płytkiej wodzie, z ciężką artylerią na dziobie i silnikami Zero Fighter oraz skrzydłami w ładowni. Płytkie głębokości pozwalają na nurkowania w okolicach mostka, gdzie znajdują się liczne skamieniałe butelki saké. Maszynownia jest osiągalna dla nurków a wrak jest udekorowany żywo kolorowymi miękkimi koralami. Na Truk znajduje się również San Francisco Maru – jest to co prawda głębsze nurkowisko ale znajdujące się tam miny oraz czołgi są wystarczającą nagrodą.

    

   Nagato, Bikini Atoll, Marshall Islands

   Japoński pancernik Nagato jest tylko jednym z 40 wraków na Atolu Bikini, gdzie amerykanie testowali bomby atomowe w latach 50. W pobliżu leży US Saratogalotniskowiec, który jest dłuższy od Tytanika oraz łódź podwodna i kilka innych niszczycieli. Nagato – 214 metrowy statek wyposażony w 16- calowe działa – to statek z którego admirał Yamamoto zlecił atak na Pearl Harbor w 1941 r. Jej 4 śruby napędowe o średnicy 6m są prawdopodobnie największymi, które jakikolwiek nurek w ogóle zobaczy pod wodą. Gleba na Bikini nadal jest napromieniowana ale dopóki nie spożywasz nic co tu urosło to wyspa jest dla ciebie bezpieczna.

    

   SS President Coolidge, Vanuatu

   Wielki luksusowy liniowiec długi na ponad 183 m jest dostępny dla nurków zarówno na płytkich wodach jak i na głębszych. Zbudowany w 1931 r. i przekonwertowany na transportowiec wojskowy podczas II Wojny Światowej wiózł zaopatrzenie do baz amerykańskich na Pacyfiku gdy w 1942 r. trafiła na dwie miny w pobliżu portu Espiritu Santo. Kapitan statku osadził go na mieliźnie i tylko dwóch spośród 5000 wojskowych i załogi nie zdołało zejść na brzeg zanim statek osunął się z rafy. Zupełnie w przeciwieństwie do swoich „rówieśników”, Coolidge pozostaje nadal w nienaruszonym stanie, oferując więcej niż tuzin miejsc nurkowych (z których wiele na głębokości mniejszej niż 30 m).

    

   tłumaczenie M.B.,